سبک‌شناسی بافت فرش دستباف
    
تعداد بازدید: 85
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/2/8

از دیگر ضرورت و به نوعی لازمه انجام مرمت، توانایی شناخت کامل سبک‌های گوناگون بافت فرش دستباف است که از شیوه چله کشی ناشی می‌شود.

سبک‌شناسی بافت فرش دستباف
از دیگر ضرورت و به نوعی لازمه انجام مرمت، توانایی شناخت کامل سبک‌های گوناگون بافت فرش دستباف است که از شیوه چله کشی ناشی می‌شود. شیوه چله‌کشی باعث می‌شود تا نحوه چینش و قرارگیری گره‌ها بر روی نخ تار به شکل‌های متفاوتی ایجاد شود. به طور کلی در بافت فرش سه سبک تخت بافت، نیم لول و لول بافت وجود دارد که در هر یک گره‌ها به شکل متفاوتی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

شیوه تخت بافت

در این سبک کلیه چله‌های زیر و روی فرش به صورت مستقیم در کنار یکدیگر قرار گرفته و حالت ضربدری به طور کامل از بین می‌رود. وجود این حالت در چله‌ها به عدم کاربرد پود ضخیم و استفاده تنها از پود نازک بازمی‌گردد. زیرا پود ضخیم عامل مهمی در ایجاد فاصله میان چله‌های زیر و رو است. بر اثر این شیوه بافت گره بر روی فرش از حالت مربع خارج و به مستطیل تبدیل می‌شود. این عامل سبب ایجاد خط‌های عمودی، افقی و مورب شده و در نهایت نقوش به شکل هندسی و شکسته ظاهر می‌شوند. به عبارتی عرض گره، از طول آن بیش‌تر می‌شود و این امر مرهون کنار هم قرار گرفتن چله‌ها است. این شیوه بیش‌تر در میان عشایرهای کشور رایج است.

شیوه نیم لول

 

در این شیوه کلیه چله‌های فرش در دو ردیف قرار می‌گیرد و چله‌های زیر و رو مشخص‌تر و قابل تفکیک است. اما از آن‌جایی که پود نازک از بالای ضربدرهای چله عبور داده می‌شود، پشت فرش از نظم و انسجام بهتری در مقایسه با شیوه تخت برخوردار است. در این سبک ابتدا پود نازک عبور داده شده و سپس پود ضخیم از میان چله‌ها عبور داده می‌شود. بدین دلیل در چله کشی این تکنیک بافت، یک نخ چله میان دو نخ دیگر به طور فشرده قرار می‌گیرد و تارهای زیر و رو دارای زاویه می‌باشند. در چنین حالتی شکل ظاهری گره‌ها از پشت فرش به اندازه یک گره و نیم دیده می‌شود. این شیوه بافت عموماً در مناطق تولید روستایی نیز رواج دارد.

 

شیوه بافت لول

در این شیوه افزون بر آن‌که شیوه نیم لول تمام چله‌های زیر و رو در دو سطح متفاوت قرار می‌گیرد، به دلیل کشیدن پود ضخیم و همچنین اختلاف زیاد بین ضخامت پود زیر و رو، چله‌ها کم‌تر از شیوه نیم لول از یکدیگر فاصله می‌گیرند و اختلاف سطح تارها به اندازه‌ای است که تارهای زیر و رو تقریباً مقابل هم قرار گرفته و به یکدیگر می‌چسبند. این شیوه بافت بیش‌تر در مناطق شهری مانند تبریز، اصفهان، قم، نایین و مشهد رایج است. در این شیوه چله‌ها، پس از بافت، در محل گره زدن کاملاً به هم می‌چسبند.

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.